BESTURENBRIEF NR 49
17 december 2024
HELE FIJNE FEESTDAGEN
Het bondsbestuur en de medewerkers wensen iedereen hele goede feestdagen.
We nemen een kleine pauze: van dinsdag 24 december t/m zondag 5 januari is het kantoor van de bond niet bereikbaar.
VAN HET BONDSBESTUUR
TERUGBLIK BONDSVERGADERING
Op 7 december jl. is de bondsvergadering in het clubhuis van Ons Lustoord gehouden. Er waren 62 stemgerechtigde bondsafgevaardigden aanwezig, live en een enkeling via volmacht. Het bondsbestuur wil alle bondsafgevaardigden bedanken voor hun constructieve kritische bijdragen op deze 126ste editie.
De besluiten van de bondsvergadering zijn terug te lezen op www.bondvanvolkstuinders.nl/bondsvergaderingen (NB. voluit typen)
Alle stukken blijven t/m de volgende bondsvergadering op deze webpagina staan.
BESTUUR BOND VAN VOLKSTUINDERS
Op de bondsvergadering zijn Henk Gossink en Pancras Pouw benoemd in het bestuur van de Bond van Volkstuinders. Theo is herbenoemd als penningmeester.
De samenstelling van het bestuur is daarmee als volgt
Henk Gossink – voorzitter – voorzitter@bondvanvolkstuinders.nl
Annemieke Timmerman – secretaris – secretaris@bondvanvolkstuinders.nl
Theo Mondij – penningmeester – penningmeester@bondvanvolkstuinders.nl
Monique Hollenkamp - moniquehollenkamp@bondvanvolkstuinders.nl
Nikola Eltink – nikola@bondvanvolkstuinders.nl
Pancras Pouw – pancras@bondvanvolkstuinders.nl
Monique heeft in de periode tussen het vertrek van Eric vd Putten als voorzitter en de benoeming van Henk het voorzitterschap op zich genomen. Waarvoor heel veel dank.
BONDSVERGADERING | HOUTSTOOK
Vriendelijk verzoek om de tuinders te informeren over de nieuwe regels rond houtstook en houtkachels. Klik hier voor de pdf met alle informatie: www.bondvanvolkstuinders.nl/xbestanden/bb49bijlagehoutstook.pdf
BONDSVERGADERING | WAARDEBEPALINGEN
De vastgestelde waardebepalingen 2025 plus bijbehorende toelichtingen etc. worden begin januari in een aparte Besturenbrief aan alle besturen gestuurd plus aan (voor zover bekend op het bondskantoor) de leden van bouw en tuincommissies en verkoopcoördinatoren.
BESTURENOVERLEG EN JAARSCHEMA 2025
Het volgende besturenoverleg is op maandag 27 januari 2025 a.s. 19:30 per zoom. De afdelingsbesturen ontvangen voorafgaande aan ieder besturenoverleg de uitnodiging, de zoomlink en agenda per mail. NB. Er is geen overleg in december.
Voor 2025 zijn de volgende maandagen voor het besturenoverleg ingepland.
Maandag 27 januari, 31 maart, 26 mei, 30 juni, 29 september, 27 oktober en 24 november.
Voor een volledig overzicht van andere relevante data 2025 zie www.bondvanvolkstuinders.nl/xbestanden/bb49bijlagejaarschema2025.pdf – om op te hangen in de bestuurskamer. Wil je deze uitgeprint in kleur op A3-formaat ontvangen? Mail dan even aan info@bondvanvolkstuinders.nl
DATA BONDSVERGADERINGEN 2025
Noteer alvast: de Bondsvergaderingen 2024 zijn gepland op zaterdag 14 juni en op zaterdag 13 december 13:00 uur. Inloop 12:30 uur / aanvang 13:00 uur. De locatie wordt later bekend gemaakt.
750 JAAR - ONS CADEAU AAN AMSTERDAM
In oktober 2025 bestaat de stad Amsterdam 750 jaar. En dat viert de stad met tal van initiatieven door en voor Amsterdammers. Onze bondscommissie Ruimtelijke Ordening heeft het initiatief genomen om de stad ‘750 volkstuinen’ aan te bieden. Dit initiatief is op de ALV van juni 2024 aangekondigd en is in de begroting van 2025 opgenomen. Een eerste reactie is wellicht om te denken: Waar halen we die vandaan? Maar het aardige is dat, wanneer je eenmaal op deze manier door de stad loopt of fietst, er tal van plekken zich openbaren waar volkstuinieren heel goed zou kunnen.
Daarnaast bieden we nu al aan alle Amsterdammers open poorten aan en de uitnodiging om vooral de tuinparken te bezoeken. Voor 2025 willen we graag inzetten op extra en gezamenlijke publiciteit voor de Open Tuinendagen op onze tuinparken. Tot nog toe wordt niet iedere Open Tuinendag op de volkstuinen op dezelfde dag gehouden. Wat kan een gezamenlijke open tuindag, waar zoveel mogelijk tuinparken aan meedoen, extra opleveren? Kunnen we hierin samenwerken met de volkstuinen die niet bij de bond zijn aangesloten? Graag praten we daar in januari verder over.
VAN DE TUINPARKEN
VACATURE COORDINATOR DE GROENE KERN
Graag deze vacature verspreiden onder jullie leden e.a. belangstellenden.
De vier tuinparken van De Groene Kern zoeken een freelance-coordinator om de verdere ontwikkeling en vernieuwing van het gebied in en om deze tuinparken te ondersteunen. Klik voor de vacature-omschrijving:
www.bondvanvolkstuinders.nl/xbestanden/bb49vacaturecoordinatordgk.pdf
VOGELZAAD EN GEBRUIK VAN PESTICIDEN
Eén van onze tuinders wees ons op het onderzoeksrapport over het gebruik van pesticiden bij vogelzaad. Klik op de onderstaande link daarvoor.
www.bondvanvolkstuinders.nl/xbestanden/bb48vogelzaadenpesticidenrapport-1.pdf
VAN HET BONDSKANTOOR
HENNIE TILSTRA OVERLEDEN
We ontvingen het verdrietige bericht dat onze oud-collega Hennie Tilstra-van Maanen op 27 november jl. is overleden. Hennie heeft, voor haar pensioen in 2021, vele jaren op het bondskantoor gewerkt. Zij en haar man zijn ook vele jaren tuinder geweest op De Eendracht. We wensen haar familie en vrienden heel veel sterkte.
BONDSVERGADERING | UITZWAAIEN VAN NANCY VD HEIDE
De bondsvergadering op 7 december was Nancy haar allerlaatste werkdag. Er is met veel mooie woorden, bloemen en cadeaus afscheid genomen van haar genomen. We wensen haar heel veel geluk in haar nieuwe baan.
DECLARATIES 2024 – herhaald bericht
Vriendelijk verzoek om uiterlijk 31 januari 2025 alle declaraties in te dienen en jullie lid-tuinders daarvan ook op de hoogte te stellen. Het indienen kan simpel via Mijn Tuin https://mijntuin.bondvanvolkstuinders.nl/login
URGENT!! OVERDRACHTEN VAN TUINEN DOORZETTEN – herhaald bericht
Vriendelijk verzoek om overdrachten van tuinen welke in 2024 hebben plaatsgevonden uiterlijk 19 december door te zetten. D.w.z. de relevante documenten in AFAS zetten en dan doorzetten aan de Bond. De afdeling financiën maakt aansluitend de eindfactuur op; het maken van deze factuur moet namelijk voor het einde van het jaar gebeuren; de betaling is dan in januari.
Is er nog een laatste overdracht tussen 19 en 31 december gepland? Neem dan svp ook uiterlijk 19 december contact op met het bondskantoor zodat wij weten ‘dat er nog iets aankomt’.
INVENTARISLIJST ACTUALISEREN? – herhaald bericht
Is de keuken in het clubgebouw uitgebreid? Zijn er nieuwe computers of een ijsblokjesmachine aangeschaft? Vriendelijk verzoek om, net als ieder jaar, jullie inventarislijst clubgebouwen onder de loep te nemen en te kijken of er wijzigingen zijn voor de verzekeringen.
De huidige lijst vind je in AFAS in het taxatierapport van de inventaris – zie dossier van het project van jullie tuinpark 1…-0000. Niet te vinden? Neem dan even contact op met het bondskantoor.
De wijzigingen svp doorgeven aan financien@bondvanvolkstuinders.nl. Wij zorgen ervoor dat alles aan de verzekeringsmaatschappij wordt gestuurd.
LEIDINGGEVENDEN KANTINE: KLOPPEN ALLE NAMEN? – herhaald bericht
Als het goed is, is het document waarop de namen van de leidinggevenden horeca staan aanwezig in jullie kantine. Dat moet namelijk volgens jullie alcoholwetvergunning zodat dit bij een eventuele inspectie direct gecontroleerd jan worden.
Check svp of deze namen nog kloppen. Is dat niet meer het geval? Meld dan zo snel mogelijk de nieuwe leidinggevenden aan via info@bondvanvolkstuinders.nl zodat bij aanvang van het nieuwe tuinseizoen dit geregeld is. Hieraan zijn wel kosten verbonden – zie voor meer informatie https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/leidinggevenden-horecabedrijf-bijschrijven-en-uitschrijven-a6f0b
Is het document met de namen van leidinggevenden niet terug te vinden. Neem dan contact op met het bondskantoor.
Besturenbrief BvV nr 49